Blog

Keskiviikko, Maaliskuu 18, 2020, 11:23 | Ei kommentteja »

Ensimmäiset päivät kotioloissa tai keskellä kriittisen tilanteen kehittymistä työpaikalla?

Elämme täysin poikkeuksellista aikaa ja monenlaiset ahdistuneisuuden ilmenemismuodot kuuluvat tilanteeseen. Ahdistuneisuudella, kuten muillakin vähemmän miellyttävillä tunteilla on lohduttavaa muistaa olevan hyvä tarkoitus - kuten usein ahdistusta kokiessa unohdamme; sen tarkoitus on suojata meitä. Joskus ahdistuksen takana olevien merkityksellisten tarpeiden, asioiden tai tunteiden havaitseminen voi kuitenkin olla vaikeaa ja saatamme tarvita ulkopuolista tukea asioiden jäsentämiseen.

Arjen rutiinit ovat muuttuneet ja suuri osa mukautuu tähän henkilökohtaisesti, yhteisökohtaisesti ja yhteiskunnallisesti merkittävään muutokseen melko vaivattomasti ja kykenee strategiseen toiminnan suunnitteluun, muutokseen ja ohjaukseen.

On kuitenkin henkilöitä, joille tilanne on ollut haastava jo ennen nykyisen kaltaista poikkeustilannetta ja sopivassa vireydessä pysyminen tuo haasteita. Tavallisen lapsuuden kokenut ei joudu yhtä helposti tai yhtä voimakkaasti etäälle sopivasta vireystilasta.

Vireystaso on sopiva silloin, kun kokemusten voimakkuus tuntuu siedettävältä. Siten voimme tuntea olomme turvalliseksi ja kykenemme vastaamaan nykyhetken haasteisiin tarkoituksenmukaisella tavalla.

Kaikki ihmiset joutuvat siedettävästä vireystilasta, sietoikkunansa ulkopuolelle, äärimmäisissä tilanteissa. Tämä koskee ääritilanteita, jollaisessa elämme joiltain osin juuri nyt -- ja jotka voivat yleisesti kuvattuna liittyä luonnonmullistukseen tai tilanteeseen, jossa koemme kipua, olemme valvoneet pitkään tai energiavarastomme ovat olleet koetuksella esimerkiksi pitkän työrupeaman tuloksena.

 

Tiedostamisesta keinoihin

Kun huomaa, millaisissa tilanteissa oma vireystila olennaisesti muuttuu sietämätöntä lähenteleväksi, voi myös alkaa havaita millaiset asiat olivat kyseistä muutosta aiheuttamassa. Koska kaikki olemme erilaisia sen suhteen, millaisia tunteita ja kuinka voimakkaita ali- tai ylivireystiloja siedämme niin, että järkevä ajattelu, tilannetaju ja toisten toiminnan ajatusten, tunteiden myötätuntoinen pohtiminen sekä toimintakyky, ennenkaikkea suunnittelu ovat vielä mahdollisia - myös keinot, joista hyödymme voivat olla erilaisia.

Ylivireänä tuntemuksia on liikaa, keho käy kierroksilla ja olo voi olla hyvin ahdistunut tai kiukkuinen. Univaikeudet voivat nostaa päätään ja keskittyminen pienimmänkin häiriötekijän johdosta olla äärimmäisen vaikeaa. Kun sietoalue ylittyy, ihminen on äärimmäinen, ylireagoiva, poissatolaltaan.

Alivireänä ajatukset eivät kulje, olo voi olla tunnoton, tilanteesta ja nykyhetkestä vieraantunut. Alivireänä ihminen onkin usein poissaolevampi ja voi joutua uudelleen tilanteisiin, jotka ovat hänelle vahingollisia.

 

Keinoja vireyden muuttamiseen on -- Sinulla siellä, missä ikinä oletkin

Huomion kiinnittäminen

Säilöminen

Rauhoittava sisäinen puhe ja rauhoittavat toiminnot

Turvapaikkamielikuvat

Keskustelu, läsnäolo

 

Hyväsien vinkit kotioloihin juuri nyt, tässä hetkessä

  • On normaalia olla ahdistunut vaikeassa tilanteessa. Itkulle ja vaikeille tunteille voi antaa tilaa, sopivasti.
  • Tilanteeseen liittyvät ikävät muistuttajat voi yrittää minimoida. Laita siis wc-paperit kaappiin, kuumemittari koteloonsa odottamaan ja tee itsellesi suunnitelma, milloin on sopiva uutisaika- ja milloin huoliaika (n. 15 - 20min) päivän muista toiminnoista.
  • Energiansäätely on nyt erittäin tärkeää ja siihen liittyy ajankäytön suunnittelu. Tee lihasvoimaharjoituksia tai reipas kävelylenkki, ulkoile pihalla, parvekkeella, ikkunalla, hakeudu auringonvaloon jos mahdollista ja nauti luonnosta.
  • Leppoisa tai miellyttävä musiikki voi rauhoittaa fyysistä oloasi ja sen myötä voimakkaita tunteita. Musiikki voi myös muistuttaa mukavista hetkistä. Myös laulaminen tai esimerkiksi runoilu ovat oivia tapoja.
  • Hauska tekeminen, leipominen, kutominen, värityskirjat. Mikä on mieleistäsi puuhaa?
  • Jutustele toisten kanssa. Pidä aihe muissa ajateltavissa, kuin ahdistavissa ongelmissa. Ota yhteyttä ystävääsi. Tarvittaessa käänny ammattihenkilön puoleen purkaaksesi oloasi.
  • Haastavat harrastukset, jotka vaativat keskittymistä (tietsikkapelit, ristikot, nypläys, rakentelu ym), ovat oivaa aikaa juuri nyt. Entä mitä olet aina halunnut tehdä, mutta aika ei ole sitä mahdollistanut?
  • Kirjallisuus, joka ei ruoki ahdistustasi. Huomion kiinnittäminen miellyttävään tarinaan. Elokuvat ja hauskat kokemukset, joihin pystyt keskittymään.
  • Tietoinen ruokailu. Ehkä nyt kaivat jääkaapissa odotelleen viikunahillon ja muistelet lomamatkaa tai keskityt ruoan tuottamiin makuaistimuksiin tai uusiin kokeiluihin keittiössä.
  • Huumori ja nauru. Huumorin hyödyntäminen on taito ja se purkaa jännitystä, kunhan muistat huomioida sen käytön ihmissuhteita ylläpitävänä ja omaa oloa parantavana kykynä.
  • Positiivinen sisäinen puhe, on sitä hyvää, mitä ihminen sanoo mielessään itselleen. Koska sisäinen yksinpuhelumme on käynnissä suuren osaa aikaa on siihen hyvä kiinnittää tietoista huomiota.

 

Apua on ok pyytää, jo ennen sietämätöntä

Yleinen turvattomuuden tunne lisää tarvetta turvallisille paikoille (mielessä ja todellisuudessa) sekä tarvetta turvallisille ja läheisille henkilökontakteille riippumatta siitä, oletko kriittisen alan työntekijä, yrittäjä tai yksityishenkilö. Siksi me olemme täällä. Ja tämän viikon alusta alkaen verkossa.

Loppuun sitaatti ja linkki:

"Mutta älä kiusaa itseäsi kuvitelmilla. Monet pelot syntyvät väsymyksestä ja yksinäisyydestä. Elä terveellä tavalla kurinalaisesti, mutta kohtele itseäsi muuten lempeästi." (Max Ehrmann - sitaatti)

Täältä voit lukea lisää psykososiaalisesta hyvinvoinnista: http://www.hyvasie.fi/1_19_psykososiaalinen-hyvinvointi.html

 

Mennään yhdessä eteenpäin,

Yst. Saana

(Kirjoittaja on psykiatrinen sairaanhoitaja, ART- aggression replacement training-ohjaaja, traumapsykoterapeuttiopiskelija ja johtamiskoulutettu sosiaali- ja terveysalan yrittäjä)


Yhteystiedot: Hyväsie, sosiaali- ja terveyspalvelut Oravanpolku 5, 33540 Tampere P. 044 977 5777 - asiakaspalvelu(at)hyvasie.fi
Copyright (c)2019, Hyväsie. All Rights Reserved.

Tämä verkkosivu voi käyttää evästeitä
Tämä verkkosivu voi käyttää evästeitä verkkosivujen toiminnan parantamiseksi. Voit estää evästeiden käytön oman selaimesi asetuksissa. Käyttäessäsi verkkosivujamme hyväksyt myös evästeiden käytön.
Evästeiden tiedot
Tämä verkkosivu voi käyttää evästeitä verkkosivujen toiminnan parantamiseksi. Voit estää evästeiden käytön oman selaimesi asetuksissa. Käyttäessäsi verkkosivujamme hyväksyt myös evästeiden käytön.
OK, ymmärrän